20. juli i fjor valgte en fyr å sette opp farten og kjøre inn i meg og dytte meg 7-10 meter bortover den bilfrie delen av #Grønland, før jeg klarte å hoppe unna.
Nå er jeg kalt inn til vitne mot mannen som gjorde det, i tingretten. Han er tiltalt for forsøk på grov kroppsskade.
Saken starter 1. mars. Som de fleste saker er også denne åpen for almenheten, og jeg setter pris på om noen vil komme og se på!
Jeg skal inn 10:30, men møter en halvtime før.
#Grønland #BilfrittByliv #BilVold #NorskTut
Hva som skjedde kan du lese mer om her: https://farside.link/nitter/forteller/status/1549828495244554241
Umiddelbart ble det klassifisert som "uaktsom kjøring", og det har heldigvis blitt endret. Men forsøk på grov kroppsskade mener jeg fortsatt ikke er riktig. Det var et bevisst angrep med et dødelig våpen, og han bremset aldri ned. Tilfeldigheter avgjorde liv og død. Det burde tiltales som drapsforsøk
Alle som er tiltalt får statsoppnevnt forsvarsadvokat, men kun ved drapsforsøk + 2 andre ting har fornærmede krav på bistandsadvokat
Den siste måneden+ har jeg snakket en håndfull ganger med forskjellige folk med ulik tilknytting til politiet om saken. Det startet med at jeg kontaktet etterforsker i saken, uten at jeg lenger husker hvorfor. Han fortalte at det finnes noe som heter Støttesenter for kriminalitetsutsatte. De ga meg nyttig info, ink at jeg kunne ringe aktor for å spørre om voldsoffererstatning. Men aktor ringte faktisk selv for noen dager siden for å fortelle om prosessen og slik. Det var fint!
Jeg snakket med aktor om voldsoffererstatning, og hun skulle undersøke og ringe meg opp.
Det gjorde hun. Da kunne hun fortelle at voldsoffererstatning er en statlig greie jeg kan søke om i etterkant av saken, men hun kunne også fremstille krav om oppreisning/erstatning for tort og svie fra gjerningspersonen.
I samtalene har jeg også fått vite at jeg kan bli i rettssalen etter at min tid er over, og at det kan lønne seg, for da kan jeg be om ordet om det sies noe jeg mener er feil.
Alle disse opplevelsene har vært positive. Folk har vært veldig hjelpsomme og hyggelige.
Men jeg håper dere ser problemet her. Den eneste grunnen til at jeg fikk denne informasjonen var at jeg oppsøkte politiet med spørsmål. Hadde jeg ikke hatt ressursene til det, eller ikke tenkt på noen spørsmål, så hadde jeg ikke visst om noe av dette.
Dette er problematisk. De som kan ha mest behov for erstatning er også de som minst sannsynlig vil finne ut av slike ting på egenhånd.
Alt jeg fikk vite før jeg på eget insj tok kontakt stod i vitnestevningen. Det var:
-Saksnummer
-Oppmøte-tid/sted
-Navn på tiltalte og paragrafer tiltalt for
-Jeg kan straffes om jeg ikke møter
-Jeg kan ha krav på reisegodtgjørelse, les mer på domstol.no
-Spørsmål kan rettes til "stevneavsnittet" – et ord som ikke var blitt brukt før, og ingen kontaktinfo til dem, eller politiet forøvrig, var oppgitt
Det virker ganske tydelig at vitnestevningen til fornærmede er ekstremt mangelfull
#NorskTut
Uansett: Jeg tenker det er viktig å vise politiet og meddommerne at folk tar problemet med bilvold på alvor, og vil at de også skal gjøre det. Og det hadde vært godt med støtte i salen.
Min tid for å prate og bli utspurt er fra 10:30 til 11:30. Det er ikke nødvendig å bli lenger enn det. Jeg håper å se noen av dere der!
Som sagt møter jeg en halvtime før i lobbyen på Oslo Tingrett, C.J.Hambros plass. Så bare finn meg så går vi til salen sammen. Jeg ser sånn her ut: https://www.ao.no/da-borge-pekte-pa-forbudsskiltet-trillet-bilen-sakte-mot-ham-sa-ga-sjaforen-full-gass/s/5-128-350650
Opppdatering: Jeg har fått vite at saken går i sal 518 i 5. etg. Jeg må stå utenfor den kl 10:30, så jeg må gå opp fra lobbyen litt før det.
En god håndfull folk møtte opp og støttet meg. Tusen takk, det betyr mye!
Nå har jeg avgitt min forklaring og de to vitnene som skrev ned nummerskiltet og kom bort til meg etter hendelsen og ga meg kontaktinfo har gitt sine. Tusen takk til dem, de gjorde alt riktig!
En pause nå, så skal to politifolk vitne.
Jeg fikk ikke lov å gå inn i salen før jeg skulle vitne, fordi tiltalte skulle avgi sin forklaring først. Men han møtte ikke opp.
Hans forklaring ble likevel lest opp, og jeg har fått vite av Joachim, som satt i salen, at den gikk ut på at det ikke var han som kjørte bilen fordi den var blitt kapret tidligere på dagen. Av et par. Med pistol.
GTA Oslo blir det nye spillet fra Rockstar!
Første politivitne skal komme inn på video, men det ser ut til å være tekniske problemer. [shocked Pikachu face]
Politiet har utarbeidet en 20+ sider analyse av saken, med blant annet informasjon om hvor telefonen til tiltalte var den aktuelle kvelden.
Nå forklarer politivitnet hvilke basestasjoner tiltaltes mobil pinget i tidsrommet det er snakk om. Alle er i nærheten av åstedet.
Nå ser vi på hvilke bomer bilen passerte i tidsrommet før og etter hendelsen, og hvordan det matcher teledataene.
Forsvarer spør om hvorfor det ikke er hentet inn bilde eller video fra bompasseringene eller ATKer. Politivitnet er usikker på om det er mulig.
Nå er det etterforsker sin tur til å vitne.
Politiet tok beslag i tiltaltes telefon, men den de beslagla var en annen telefon enn den som ble brukt med samme telefon på den aktuelle dato. Men han hadde bilder og video av bilen som kjørte på meg, tatt etter hendelsen.
Så forklaringen om at noen hadde blitt stålet bilen hans før hendelsen virker tynn (min kommentar).
Rettssalen bruker VLC til å spille av video. Videoen vi ser er den som viser bilen etter han påstår å ha blitt fraranet bilen. Videoen ser også ut til å ha blitt tatt fra førersetet mens bilen er i fart, forresten.
Ellers bruker de Windows, Chrome og Adobe Acrobat.
Nå viser etterforsker bilens kjøremønster over tid (bompasseringer). Hvis bilen ble fraranet har ranerne fortsatt å kjøre bilen merkelig likt som tiltalte, sier han.
Aktor prosederer, og legger fram tidligere saker som eksempel på straff. Én av sakene er påkjørsel av noen som satt i bil, og aktor påpeker at min sak er mer alvorlig fordi jeg ikke satt beskyttet i en bil.
Nå legger aktor fram påstand om straff basert på brudd på straffeloven 274 og veitrafikkloven 3.
Tiltalte har tidligere flere saker med ulovlig kjøring og én voldshandling. Dette er skjerpende.
Hun ber om at tiltalte fratas førerretten i 3 år pga denne saken, men forlenges med tre måneder pga tidligere prikker, og idømmes 11 måneder ubetinget fengsel. #NorskTut #BilVold
Aktor legger fram påstand om oppreisning etter rettens skjønn, men nevner det som rimelig med et sted mellom 15 og 20 000 kr.
Det er kanskje noe av det farligste vi gjør hver dag, å sette oss i en bil og kjøre, sier forsvarer I sin prosedyre.
Det er helt riktig! Kanskje vi burde gjøre vårt beste for å redusere hvor ofte og hvor mange som trenger å gjøre det.
Da er saken over. Det var satt av to dager, men de tok den på én. Jeg sa noen avsluttende ord og fikk beskjed om at jeg kan sjekke om dommen er klar på mandag.
Tusen takk til alle som har vist sin støtte, både ved å delta og digitalt!
Avslutter dagen med å støtte menneskerettighetskampen rett rundt hjørnet.
I løpet av saken kommenterte jeg to ting mtp ordbruken i slike saker:
Etter at politietterforskerens forklaring påpekte jeg at å bruke ordet "ulykke" gir et dult i retning av å tenke at det ikke var ønsket. Vær obs på det og bruk mer nøytrale ord som "påkjørselen" eller "hendelsen", ba jeg om.
Til aktor sa jeg fra om at å snakke om at "bilen" gjorde noe er upresist, og kan påvirke folks oppfatning, for biler har ingen vilje eller bevisste handlinger. Bruk "bilisten", "sjåføren" el. #SykkelTut
Jeg må forresten nevne at jeg satte pris på at det aldri en eneste gang ble stilt spørsmål ved at jeg gikk ut i gata for å hindre ulovlig kjøring. Meddommerne spurte ikke om det, forsvarer spurte ikke om det. Det eneste som ble nevnt om det var konkret beskrivelse av hendelsesløpet, og én av vitnene som sa hun syntes det var bra. Det var noe annet enn hvordan internett reagerte, det.
@forteller Det argumentet faller på død bakke for svært mange her i landet. Å redusere omfang eller fart på bilkjøring er alltid det siste virkemiddelet som tas i bruk etter man har lagt omfattende føringer på alle andre trafikkgrupper og bygget mer og sikrere bilvei.
@forteller Eg hadde vært fornøgd med denna dommen så nær som erstatningssummen.Godt jobba!