tutoteket.no is one of the many independent Mastodon servers you can use to participate in the fediverse.
Tutoteket er ein liten server med liten plass, men vi har lesestoff og god drikke, så vi klarar oss.

Administered by:

Server stats:

7
active users

I går var jeg vara for MDG på et Bydelsutvalgsmøte i Grünerløkka, og for andre gang, tror jeg endte jeg opp på vippen og avgjorde en sak. Jeg påvirket også ordlyden i saken, og jeg fikk enstemmig støtte til et tillegg til saken. Det handler om , uteservering og sykkel.

Kort tråd hvor jeg forteller om saken, for folk interessert i

Børge

Det har vært litt diskusjon om uteservering i Markveien i det siste. Noen mener at de har fått tillatelse til å bruke en mindre del av det offentlige arealet i gata enn andre. Løkka Høyre la derfor fram et forslag om å sette av det "indre fortauet" til uteservering, for de som ønsker det. Markveien hadde nemlig tidligere et opphøyd sykkelfelt (første i Oslo?), men fortauet var veldig trangt, og gata ble veldig populær, og så ble sykkelfeltet gjort til fortau, så nå er det et indre og et ytre.

Det planlegges en totalrenovering av gata, men slikt tar som vi vet lang tid. I mellomtiden er det satt opp noen midlertidige sykkelparkeringer på det ytre fortauet. Samtidig er det indre både skrått og ofte sperret av trapper, skilter osv. Så det blir mye slalåmkjøring mellom indre og ytre, noe som er ekstra uheldig pga kanten mellom de to. Det er med andre ord litt for mange terskler (bokstavelig talt) for å bruke gata for folk som triller barnevogner og rullestoler.

Forslaget til Løkka Høyre var med andre ord ment for å hjelpe serveringsstedene i gata, som de også håper vil gi mer kunder til butikkene i gata, gjøre reglene mer rettferdige, og ment å sikre at ytre fortau forbeholdes myke trafikkanter.

For det siste hadde de et avsnitt i forslaget sitt om å flytte sykkelparkeringene. Det er jeg enig i, det er dumt at de fører til slalåmkjøring som i dag, men ordlyden Høyre foreslo åpnet for å flytte dem ut i sidegater. Det er jeg helt imot.

Sykkelparkeringene i Markveien er veldig mye brukt. Det er en gate uten bilparkering, og det er veldig naturlig å sykle dit. Folk vil ikke parkere langt unna og gå fram og tilbake, så å flytte plassene ut av gata er ikke et godt alternativ.

BU-møtet startet med en åpen halvtime, hvor innbyggere og grupper kan komme og si det de vil til politikerne. Handelsforeningen for området var der, og jeg spurte dem hva de tenkte om å flytte sykkelparkeringen til indre fortau. De var positive.

Så jeg tok opp dette i debatten, og viste til at handelsforeningen var positive. Høyre var enige, og omformulerte forslaget sitt til å be om at sykkelparkeringene ble flyttet til indre fortau, ikke det mer generelle "steder i nærheten", eller hva nøyaktig de hadde skrevet først.

Så det var det ene gjennomslaget mitt på dette Bydelsutvalgsmøtet.

Det andre var at jeg ba om et nytt tillegg til forslaget om at det trengs flere sykkelparkeringsplasser i gata. Det er ganske åpenbart for alle som har brukt gata, men grunnen til at det var relevant i en sak om uteservering er at hvis større deler av indre fortau blir stengt for gående, så er det ekstra viktig at folk ikke låser sykkelen til de utallige skiltene som er på ytre fortau, for det må være helt fri bane.

Ikke bare er antallet sykkel-p-plasser viktig, men og hvor mange steder de er. For om du skal inn på butikken her, gidder du ikke dra et kvartal lenger ned for å parkere, da setter du heller sykkelen inntil skiltet her. Så med svært god hjelp av MDGs faste representant Andreas Wroldsen, skrev jeg et forslag om at vi ber om flere og tettere p-plasser i gata. Dessverre har ikke bydelen makt til å gjøre slikt selv, vi må bare be om det. Dette forslaget ble enstemmig vedtatt!

Men så var det selve forslaget fra Høyre om å tillate uteservering på hele bredden av indre fortau, for de som søker om det, da.

Der var det mer kontrovers.

Rødt kom med sin sedvanlige kritikk av alkoholservering (de stemmer feks mot alle søknader om skjenkebevilling), selv de fleste stedene det er snakk om er spiserier, ikke barer. Men viktigere tok de opp dette med at gata er svært populær for myke trafikanter om sommeren, og det allerede er trangt nok fra før her.

Jeg syns det var et godt nok poeng til at jeg også selv løftet det fram under debatten.

Samtidig argumenterte Andreas Wroldsen for at et slikt prøveprosjekt i ett år kan gi oss viktig kunnskap til når gata snart skal oppgraderes. Det arbeidet blir veldig dyrt, og veldig permanent. Da er det nyttig å vite hvordan både dagens uteservering og en bredere uteservering påvirker flyten i gata.

Til slutt ble jeg overbevist av det argumentet, og stemte for forslaget, med ovennevnte endringer.

Det var syv representanter som stemte mot forslaget, og åtte som stemte for.

Med andre ord satt jeg på vippen i denne saken. Og hvis det blir fryktelig trangt i Markveien i sommer, så vet du hvem du skal kjefte på.

Samtidig håper jeg det eventuelt er en trøst at dette kan hjelpe oss planlegge oppgraderingen av bedre :)

Alt dette sagt er det åpenbart for alle som har brukt at hovedproblemet, både mtp areal og trivsel og sikkerhet, er hvor enormt stor plass som er satt av til at en og annen bil skal kjøre der, mens hundrevis av gående presses ut til sidene. Og jeg er veldig skuffet over at Plan- og bygningsetaten sitt forslag til oppgraderingen legger opp til fortsatt bilkjøring her! Jeg vil fortsette å jobbe for at Markveien må bli helt bilfri, slik den, som bydelens handlegate, krever og fortjener.

@veanova Tusen takk! Det føles bra å være med og påvirke, selv om det også kan være litt nervepirrende. Håper virkelig denne endringen blir positiv.

@forteller ville jublet selv om vi bare endte opp med at nedre del av Markveien ble gågate. Stå på!

@forteller Deprimerende når alle krangler om de 1.8 meterne som er igjen etter at bilistene har tatt alt gatearealet.

@SuperManifolds Ja, det er trist hvordan vi overalt presser de store mengdene folk ut og inn mot husveggene, for at et mindretall skal kunne fyke rundt i digre bokser. Spesielt åpenbart hvor problematisk denne prioriteringen av areal er blir det i så populære gater som denne.

Selv om Dagbladet var løgnaktige og idiotiske på andre måter, så gjorde de en god jobb med å vise fram det poenget (selv om det ikke var det de mente) i den beryktede telelinse-koronna-saken sin.