tutoteket.no is one of the many independent Mastodon servers you can use to participate in the fediverse.
Tutoteket er ein liten server med liten plass, men vi har lesestoff og god drikke, så vi klarar oss.

Administered by:

Server stats:

8
active users

Børge

Nå haster det om vi vil ha demokratisk kontroll over størrelsen på privatbiler, og ikke bare la markedskreftene bokstavelig talt overkjøre oss. Økte avgifter for større/tyngre biler holder ikke når de er så ekstremt skadelige og folk her i landet er så rike. Vi må ha en max-størrelse.

Større/tyngre biler er mer dødelige med større blindsoner og masse, sliter mer på veiene/dekken = mer utgifter/svevestøv/mikroplast, tar mer plass og gjør byen styggere, osv mynewsdesk.com/no/ford/pressre

MynewsdeskDen ikoniske og prisbelønte helelektrisk pickupsuksessen F-150 Lightning klar for Europa i et begrenset antall - introduseres i Norge som første land utenfor Nord-Amerika Som det første landet utenfor Nord-Amerika vil Ford fra 20. april åpne for norske bestillinger av en av de mest omtalte og etterspurte elbilene de siste...

Tesla Model S er en relativt vanlig bil i Norge. Nå skal Ford begynne å selge sin elektriske F-150 i Norge. Den fossile versjonen av denne bilen er den mest solgte i USA.

Jeg tror ikke folk forstår hvilken katastrofe det er om den bare blir litt vanlig her i landet.

Vi har ikke plass til disse monsterne! For ikke å snakke om hvor mye farligere de er for myke trafikanter, for luftkvaliteten, mikroplast, slitasje på veiene, og kostnadene alt dette har for skattebetalerne.

Bare se på dette her! Galskap! Dødsonen på F-150 er enorm, hvor mange barn kan stå foran der uten at de som kjører kan se dem?

carsized.com/en/cars/compare/t

@forteller dette er en arbeidsmiljø, og vil kunne erstatte dieselhungrige varianter og redusere co2 samt klimautslipp. For de som driver i bygg, anlegg og endel turistvirksomhet mm er det et godt alternativ.

@forteller Merk at F-150 havner i andre regler i Europa. Dvs. den blir i utgangspunktet solgt med krav om førerkort for lett lastebil (C1). Jeg tviler på at akkurat denne modellen vil selge i noe store kvanta.

@aslakr Det var da enda godt! Ikke at den gir noen mening for det formålet heller, med tanke på at lasteplanet er mindre enn vanlige slike biler, sånn jeg har forstått det. Men det er godt vi har litt mer kontroll på det ihvertfall, selv om jeg mener det trengs enda strengere reguleringer.