Interessant ny toveis sykkelvei med fortau og fysisk skille mot veien i #Tvetenveien, langs Østre gravlund! Håper det blir veimerkinger om at de som skal kjøre ut fra sideveien må stoppe før fortauet, for nå stoppet de på tvers av både sykkelvei og fortau
Toveis her gir mening, siden det allerede er det både på andre siden av broen over Adolf Hedins vei, og på broen over jernbanen og videre opp. Men helt sammenhengende er det ikke, selv om…
…de jobber med å gjøre det bedre. Akkurat mellom der støyskjermen slutter og fram til rundkjøringen er jeg ganske sikker på at det bare var vanlig fortau mellom to toveis sykkelveier, og det fikser de nå.
Også glad for å se at det er planter i rundkjøringen! Husker ikke om det alltid har vært sånn eller ikke.
Ser også ut til å bli toveis sykkelvei med fortau i den lille veistumpen ned til Europris på andre siden av rundkjøringen. Det blir jo seendes penere og proffer ut enn slik det var, men det har hele tiden vært en blindvei, så ingen har kjørt der, så usikker på hvor viktig den biten er.
Som dere ser på bildene var jeg ute på tur og oppdaget dette for noen dager siden :)
@forteller Antar dette ble bestemt for en stund siden, dette er vel neppe prioritetene til det nye byrådet.
@lettosprey Slikt arbeid pleier å skje etter lang tid med planlegging og diverse greier, ja. Dt er alltid årevis med etterslep, spesielt når det kommer til å bygge ting, når det er maktskifte.
@forteller Jeg gruer meg til å se hva prioritetene blir fremover :/
De har heldigvis blitt presset til å beholde Reis rabatten, men den blir halvert i forhold til det det er nå...
(da passet det å bytte jobb til sted som gir gratis kollektiv til jobb :P)
@forteller Jeg har sett ihvertfall en bil kjøre rett opp fra Europris og over fortauet her. Antar de ikke var kjent i området, men var kanskje ikke eneste gangen det skjedde.
Usikker på om det egentlig var nødvendig å endre noe her, though.
@Vebby Sant! Er det fysisk mulig å kjøre noe sted, så kommer noen til å gjøre det. Men hadde jeg bestemt hadde man nok bare satt opp en betonggris (med en annen farge enn grå) der, og brukt pengene på å lage sykkelinfra et sted hvor det faktisk trengs for sikkerheten til daglig.
@forteller Helt enig.
@Vebby Det er fantastisk hva MDG gjorde for syklingen i byen! Men det var nok litt for mye fokus på flest mulig km, som gikk litt utover fokus på kvalitet og hvor behovet var størst. Men det er også forståelig, noen steder er det lettere enn andre, og da er det kanskje best å gjennomføre mest mulig heller enn å stå i stampe og jobbe masse med å prøve å få til på bedre steder. Perfekte godes fiende, osv. Og jo mer som installeres, jo lettere blir det nok også med resten.
@forteller Er veldig fornøyd med det som ble laget av sykkelveier i den perioden. Føler meg ikke så trygg i sykkelfelt, så der er jeg litt skeptisk. Og så er det nok mange gang- og sykkelveier hvor det trengs bedre separasjon mellom syklister og fotgjengere. Er en god del fotgjengere som velger å gå på gresset ved siden av der jeg sykler.
@nafmo Ja, det er slett ikke verst. Har syklet akkurat der på den lille snutten av en sykkelvei med fortau flere ganger de siste dagene, faktisk. Og selv om jeg fremdeles står på at det nok hadde vært bedre å bruke sykkelinfra-penger et annet sted, så er det klart det ser mye bedre ut.
Men det beste er jo beplanting i rundkjøringen! Jeg måtte sjekke nå, og sånn så det ut før:
@forteller
Eg ser også at dei nyttar skrå kantstein mellom sykkelfelt og fortau, som er veldig bra.
@forteller
Eg lurar dog på kva som er grunnen til at dei nyttar vanleg rett kantstein mellom sykkelfelt og fyllmassa ut mot vegen. Mi forståing av nyttinga av skrå kantstein er at den ikkje er for at syklistar skal kunne veksle mellom sykkelfelt og fortau, men for at det skal vere mindre farleg for syklisten dersom hen vinglar litt og kjem borti kantsteinen. Det er jo like relevant mit fyllmassa som mot fortauet.