Økning i 25% på lokal kollektivtrafikk i Tyskland siden de fikk seg et landsdekkende månedskort til 49€, det er fanken til effekt!
Forhåpentligvis fører det også til en samferdselsminister som er interessert i å investere i kollektivtransport. Det _hadde_ vært fint om man kunne regne med at toget gikk til oppsatt tid, var elektrisk, at bussen var elektrisk, og så videre.
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/deutschlandticket-bilanz-100.html
@syklemil Det interessante er jo om det reduserer biltrafikken?
@forteller
Nja, det også, men god mobilitet på tvers av landet med kollektivtransport til en ok pris er vel generelt en god ting i seg selv?
@syklemil Tja, tjo, ja og nei. Eller, det kommer an på. Mer reising gir mer utslipp uavhengig av hvordan reisen foregår. Opplevelser kan være bra, og spesielt bra om en del av det erstatter flyreiser, feks ved at folk ferierer mer innenlands eller tar toget på jobbreiser. Samtidig vil mer reiser også skape mer slitasje og trengsel som kan gi behov for mer utstyr/opprusting, som koster utslipp og penger man da ikke kan bruke på andre ting. Hvis det er til unødvendig reising er ikke det bare bra.